Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the simple-lightbox domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /web/wp-includes/functions.php on line 6121
Skuteczne polecenia | Moja Siódemka 🇵🇱🇬🇧🏀🏐

Skuteczne polecenia

Co zrobić, aby nasze polecenie było wykonane Nad tym pytaniem zastanawiało się pewnie wielu z nas. Kiedy nasze polecenia, prośby lub porady spotykają się z brakiem realizacji lub odmową, pojawia się złość, smutek, bezradność. Czujemy się sfrustrowani, bo przecież pragniemy dobra swoich dzieci.

Co zatem możemy zrobić, aby poprawić komunikację z własnym dzieckiem

Najważniejszą sprawą jest dbanie o dobrą relację. Proszę odpowiedzieć sobie na pytanie, ile czasu na co dzień spędzam z własnym dzieckiem. Czy rozmawiam z nią/ z nim, czy raczej odpytuję. Czy wiem, jakie ma problemy, kim są jego przyjaciele, co robił/-ła na przerwach, itp.

  • Bardzo ważny dla relacji jest czas polecamy minimum 15 min. codziennie to tylko 1% dnia
  • Kiedy rozmawiasz z dzieckiem skoncentruj się tylko na nim, aby miało poczucie, że jest naprawdę ważne. Miej kontakt wzrokowy.
  • Staraj się przede wszystkim słuchać.
  • Zauważaj stan emocjonalny dziecka. Powiedz jej/ mu: Widzę, że jesteś smutna/smutny, zła/zły, radosna/ radosny…. To ważne, bo nauczymy własne dziecko opisywania własnych emocji.
  • Pamiętaj, że spokojne tłumaczenie i stanowczy głos działają lepiej niż krzyki, przeklinanie lub groźby.
  • Mów miłe słowa, zauważaj dobre rzeczy i przytulaj dziecko, bo daje to poczucie bezpieczeństwa oraz buduje atmosferę wzajemnego zaufania.
  • Pamiętaj, aby znaleźć czas na wspólne aktywności: spacery, pieczenie, gry planszowe.

Poniżej przedstawiamy porady dotyczące sposobu komunikowania polecenia, aby zostało ono usłyszane i wykonane:

  • Kiedy mówisz bądź w bliskiej odległości od dziecka. Nigdy nie wydawaj polecenia z innego pomieszczenia.
  • Zachowaj spokój, kiedy usłyszysz tradycyjne zaraz.
  • Postaraj się skupić uwagę na dziecku. Usiądź przy nim, nawiąż kontakt wzrokowy, połóż rękę na ramieniu. Możesz powiedzieć : Posłuchaj, bo to ważne….
  • Treść polecenia powinna być krótka (najlepiej 3-4 słowa).
  • Lepiej powiedzieć: Sweter do szafy lub Sweter do szafy, proszę. Komunikat: Czy możesz położyć sweter do szafy albo Proszę, włóż sweter do szafy może okazać się mało skuteczny szczególnie wobec dziecka, które ma skłonności do zachowań opozycyjno-buntowniczych.
  • Bardzo ważne, aby dopilnować, czy polecenie zostało wykonane.
  • W razie potrzeby powtórz polecenie.

Beata Kowalik


Użyte zdjęcia pochodzą z portalu – https://pixabay.com/
Przy opracowaniu materiałów wykorzystano materiały z Terapii pedagogicznej uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się po redakcją I.Sosin.

Szkoła Podstawowa numer 7 w Poznaniu