Edukacja włączająca to podejście, które zapewnia każdemu uczniowi warunki do rozwoju, pełnego uczestnictwa w procesie kształcenia i wychowania oraz w życiu społecznym szkoły. Włączenie to proces, który pomaga pokonywać bariery ograniczające obecność, uczestnictwo i osiągnięcia uczniów.
W rozumieniu edukacji włączającej to nie uczeń dostosowuje się do szkoły, lecz szkoła dokonuje zmiany w swojej organizacji, aby przystosować się do potrzeb i indywidualnych możliwości ucznia, dlatego tak bardzo kluczowe jest dostosowanie metod nauczania oraz organizacji zajęć do indywidualnych potrzeb wychowanków.
Osoby ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi otrzymują dodatkowe wsparcie, by móc zyskać wykształcenie i uczyć się w pełni efektywnie.
Dzięki temu edukacja staje się bardziej sprawiedliwa, a szkoła miejscem, w którym uczniowie uczą się szacunku, tolerancji i współpracy.
Zachęcamy do zapoznania się z dodatkowymi materiałami, które można znaleźć na stronie Ministerstwa Edukacji Narodowej (link).
Pomogą one lepiej zrozumieć ideę edukacji włączającej oraz poznać możliwe formy jej realizacji.
https://youtu.be/6fSiq-Oibhksi=BMin9uH_NKwaOvxG