Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the simple-lightbox domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /web/wp-includes/functions.php on line 6121
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej | Moja Siódemka 🇵🇱🇬🇧🏀🏐

Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej

W szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz w formie:

  • klas terapeutycznych (aktualnie nie dotyczy SP7);
  • zajęć rozwijających uzdolnienia;
  • zajęć rozwijających umiejętności uczenia się;
  • zajęć dydaktyczno-wyrównawczych;
  • zajęć specjalistycznych:
    • korekcyjno-kompensacyjnych;
    • logopedycznych;
    • rozwijających kompetencje emocjonalnospołeczne;
    • innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
  • zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej;
  • zindywidualizowanej ścieżki kształcenia;
  • warsztatów;
  • porad i konsultacji;
  • asystentury;
  • pomocy nauczyciela;
  • nauczyciela współorganizującego kształcenie;
  • zajęć grupy słuchowej dla uczniów klas I.

Zajęcia rozwijające uzdolnienia są organizowane dla uczniów szczególnie uzdolnionych.

Zajęcia rozwijające umiejętności uczenia się są wsparciem dla uczniów w celu podnoszenia efektywności uczenia się.

Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze obejmują pomocą uczniów mających trudności w nauce,                w szczególności w spełnianiu wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej kształcenia ogólnego dla danego etapu edukacyjnego.

Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne wspomagają uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi w tym specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

Zajęcia logopedyczne są kierowane do uczniów z deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności językowych.

Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne są organizowane dla uczniów przejawiających trudności w funkcjonowaniu społecznym.

Inne zajęcia o charakterze terapeutycznym wspierają uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi mających problemy w funkcjonowaniu w szkole oraz z aktywnym i pełnym uczestnictwem w życiu szkoły lub placówki.

Zindywidualizowana ścieżka kształcenia jest organizowana dla uczniów, którzy mogą uczęszczać do szkoły, ale ze względu na trudności w funkcjonowaniu wynikające                        w szczególności ze stanu zdrowia nie mogą realizować wszystkich zajęć edukacyjnych wspólnie     z oddziałem szkolnym i wymagają dostosowania organizacji i procesu nauczania do ich specjalnych potrzeb edukacyjnych.

Zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz z planowaniem kształcenia  i kariery zawodowej są organizowane w celu wspomagania odpowiednio uczniów                       w podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych, przy wykorzystaniu aktywnych metod pracy.

Asystentura organizowana w czasie zajęć dydaktycznych. Uczniowie potrzebujący wsparcia korzystają z obecności drugiego nauczyciela obecnego na wybranych zajęciach dydaktycznych. Dzięki takiej formie pomocy uczniowie nie są obciążeni dodatkowymi godzinami pracy poza zajęciami edukacyjnymi.

Pomoc nauczyciela jest organizowana dla uczniów potrzebujących wsparcia w czasie zajęć dydaktyczno wychowawczych oraz opiekuńczych.
Do zadań pomocy nauczyciela należy wspieranie nauczyciela prowadzącego zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze.

Nauczyciel współorganizujący kształcenie jest zatrudniony w oddziałach ogólnodostępnych, w których uczą się dzieci z autyzmem, zespołem Aspergera, niepełnosprawnością sprzężoną, niedostosowaniem społecznym, zagrożone niedostosowaniem społecznym oraz w przypadku innych niepełnosprawności.

Zajęcia grupy słuchowej usprawniające percepcję słuchową.
Percepcja słuchowa to zdolność do odbioru dźwięków ich rozpoznawania, różnicowania oraz interpretowania przez odniesienie do poprzednich doświadczeń.
Zajęcia polegają na ćwiczeniu:
umiejętności rozpoznawania i różnicowania dźwięków;
analizy i syntezy słuchowej;
pamięci słuchowej.
Deficyt percepcji słuchowej może utrudniać nabywanie ważnych umiejętności czytania, pisania, mowy jej rozumienia i poprawnego artykułowania dźwięków.
Aby zminimalizować ryzyko wystąpienia trudności w tym zakresie, warto ćwiczyć z dzieckiem.

<<< Powrót

Szkoła Podstawowa numer 7 w Poznaniu